هیات نظارت و ارزیابی وتضمین کیفیت آموزش عالی استان قم
اهداف و چشم اندازها
موضوع نظارت و ارزیابی یکی از ارکان اساسی مدیریت و از حلقه های مهم مدیریت می باشد به همین دلیل می توان گفت که مدیران یک مجموعه هرچه قدر هم برنامه خوبی طراحی کرده باشند و سیاست های خوبی را پیش بینی و اجراء نمایند در نهایت به پایش هایی نیاز دارند که به آنها بگوید آیا به اهدافشان رسیده اند یا خیر؟ آیا انحراف یا خطایی از برنامه ها وجود دارد یا خیر ؟ به عبارت دیگر اساس فلسفه وجود هیات های نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی پایش و بررسی موسسات آموزش عالی هر استان می باشد.
از آنجایی که نظارت و ارزیابی به کارآیی و اثر بخشی نظام آموزشی کمک می کند موجب دریافت بازخوردهای مثبت و اصلاح کارکرد سیستم در جهت صحیح قرار گرفتن مسیر دانشگاهها می شود. بنابراین، نظارت ارزیابی و بررسی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اداری دانشگاهها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
در حوزه آموزش عالی کشور به دلیل گستردگی و تنوع فعالیت ها و برنامه هایی که وجود دارد همواره بحث نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت از دیرباز مورد توجه متولیان آموزش عالی کشور بوده است در این راستا ساختار نظارت و ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری شکل گرفته که درای 4 رکن اساسی می باشد:
- - شورای نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری که شخص وزیر علوم رییس این شورا است
- - مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری که مستقیما زیر نظر وزیر علوم قرار دارد.
- - هیات های نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت استانی که معمولاً در دانشگاه جامع یا همان دانشگاه مادر هر استان مستقر می باشد.
- - دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی.
وظایف هیأت استانی
1- تحلیل زیرنظامها
- شناسایی نقاط قوت و ضعف و چالشها و فرصتهای مؤسسه های آمروزش عرالی اسرتان و پریگیرری راهکارهای تضمین کیفیت آنها
- ارائه گزارش تحلیلی به طور ساالنه به مرکز از وضعیت آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی و اداری و پشتیبانی مؤسسه های و زیر نظامهای مستقر در استان
2- برنامه ریزی، نظارت و ارائه گزارش مستمر از مؤسسه های استان
- نظارت و ارزیابی مستمر بر چگونگی انجام فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی، و اداری و پشتیبانی واحدها و مؤسسه های استان
- نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و دستورالعملهای ابالغی وزارت
- نظارت و پیگیری اجرای سیاستها و خط مشی مرکز
- ثبت و ضبط دقیق گزارشها و تشکیل پرونده و بایگانی سوابق نظارتی و ارزیابی برای هر یک از مؤسسه های استان
- تهیه و تدوین برنامه سالیانه نظارت و ارزیابی استانی و ارسال آن به مرکز
- پی گیری موارد ارجاعی از سوی مرکز و ارسال نتایج آن به مرکز
3 - ارزیابی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت
- تالش برای نهادینه سازی شبکه های ارزیابی درونی و تضمین کیفیت در مؤسسه های استان
- نظارت بر روند ارزیابی درونی و برنامه های بهبود کیفیت در گروهها و واحدهای استانی
- پی گیری برنامه ها و اقدامات بهبود کیفیت بر اساس نتایج ارزیابی درونی واحدها و گروه های مؤسسره- های استان
- حمایت از مؤسسه های، نهادها و انجمن های استان در ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و فناوری
4- فرهنگ سازی و توانمندسازی مؤسسه های
- نظارت بر برنامههای توانمندسازی مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان مؤسسه های استان
- برگزاری کارگاهها، گردهمآییها و سمینارها در راستای ارتقاء کیفی مؤسسه های
- تالش برای فرهنگ سازی در مؤسسه های استان به منظور پاسخگو بودن نسبت به کیفیرت عملکررد و برنامه های خود
- فرهنگ سازی به منظور بهره گیری از سامانه های الکترونیکی در نظارت و ارزیابی مؤسسه های استان
- مشارکت فعاالنه اعضا و کارشناسان هیأت استانی در همایش ها، نشسرت هرا، کارگراه هرا و دوره هرای توانمندسازی برگزار شده از سوی مرکز
5- تعامل و همکاری در استان
- تعامل نظاممند و روشمند با واحد مدیریت نظارت و ارزیابی در زیرنظامهای آموزش عالی استان
- تعامل با نهادهای اعتباربخشی، سط بندی و رتبهبندی در سطوح منطقهای و ملی
- همکاری و تعامل با انجمنهای علمی و تخصصری غیردولتری مرورد تأییرد وزارت در ارزیرابی بیرونری واحدهای دانشگاهی در استان
- همکاری و همراهی با گروه های اعزامی از سوی مرکز
- همکاری و تعامل با مرکز در خصوص ارزیابی عملکرد مؤسسه های دولتی استان